XCO:n ja XCE:n SM-kilpailut Liedossa – huima osallistujamäärä ja uusi reitti odottavat kilpailijoita

Henri Ojala haastaa nuorempiaan XCO:n SM-startissa Liedossa viikonloppuna. Kuva: Team Velo Cycling

Henri Ojala haastaa nuorempiaan XCO:n SM-startissa Liedossa viikonloppuna. Kuva: Team Velo Cycling

Maastopyöräilykansa saapuu 21. –22. heinäkuuta jälleen Lietoon, jossa kilpaillaan olympialaji XCO:n sekä sprinttilaji XCE:n Suomen mestaruuksista.

Osallistujia on tulossa lähes 200, joista XCE:hen on ilmoittautunut 40 ja reilut 150 XCO:hon.

Kyseessä on jopa kaikkien aikojen suurin XCO:n SM-kisa. Ilmoittautuneiden joukossa ovat myös Sasu Halme ja Jukka Vastaranta.

Edellisen kerran mestaruuksista kilpailtiin Liedossa 2015, mutta siihen verrattuna pieniä muutoksia on luvassa.

– Reittiä olemme koittaneet nopeuttaa, lisäksi viimeinen puoli kilometriä on tehty uusiksi – se tulee poikkeamaan edelliskerran kisareitistä. Muu osa reitistä on sama, mutta reittiä on koitettu tasoittaa, että saataisiin vauhtia enemmän, kilpailunjohtaja Samu Laine sanoo järjestäjien tiedotteessa.

Reitti on kulunut niin paljon, että sen eteen on pakko tehdä töitä, että pysyy kunnossa. Kun frisbeegolf-rata on samassa, se kuluttaa aluskasvillisuuden käytännössä pois, reittiä joudutaan merkkaamaan hiukan enemmän, kun ei ole polkuja enää.

Reittimuutosten lisäksi myös aikataulua on viilattu, ja se on nyt hieman väljempi. Yksi muutos aiempaan saattaa olla myös sää, sillä Lietoon on ennustettu kuivaa keliä.

– Rata on täysin erilainen ajaa, jos on oikeasti kuiva keli, Laine sanoi.

Ojala rennoin fiiliksin nuorempiensa joukkoon

Järjestävän seuran pyöräilijöistä mukana on muun muassa XCO:ssa kilpaileva Henri Ojala, joka on ehtinyt tänä vuonna menestyä jo pidemmillä matkoilla. Suomessa Ojala on muun muassa Tahko MTB:n legenda, joka voitti jälleen 120 kilometriä. Kesäkuun lopun koitoksesta hän palautui nopeasti myös töiden parissa ja jalkapalloa seuraillen.

– Treenikin on maistunut ja omat tehoennätykset ovat menneet uusiksi, vanhakin voi näköjään kehittyä, Ojala sanoi.

Liedon XCO-radan Ojala tuntee läpikotaisin. Hän kuvaa sitä teknisesti helpoksi, mutta fyysisesti vaativaksi.

– Teknisesti vaativimmissa kohdissa on pääsääntöisesti valittavana kaksi eri ajolinjaa, hitaampi ja nopeampi. Nopeampi ajolinja vaatii enemmän ajotaitoa, kun taas hitaammasta linjasta selviää vähemmälläkin ajokokemuksella, Ojala sanoi.

Hän tietää, millä Liedossa pärjätään: hyvällä hapenottokyvyllä.

– Vaikka radalla ei korkeuseroa juuri olekaan on rata äärimmäisen raskas. Lepohetkiä ei käytännössä ole ja useat pienet mäen nyppylät takaavat sen, että kuskit joutuvat viettämään suuria määriä aikaa anaerobisen alueen yläpuolella. Alamäet ovat taas niin epätasaisia, että sykkeet eivät juuri pääse laskemaan. Ajotaidoista on myös aina apua sekä siitä, että fillari on säädetty radalle sopivaksi, Ojala sanoo.

Oman XCO-kilpailunsa suhteen hän on odottavin fiiliksin. Hän lähtee kilpailuun ilman paineita, koska omat menestystavoitteet ovat maratonin puolella.

– XCO tuntuu muutenkin olevan enemmän nuorempien kuskien laji, joten näin kokeneempana kammenveivaajana sitä osaa arvostaa rauhallisempaa starttia ja pidempää kyytiä, Ojala sanoo nauraen.

Lisätietoja kilpailuista tapahtuman sivuilta.

Premiumsport.fi

inov 8 alapanoraama